3 tys. dolarów co minutę - oto ile zarobił Ultimate Team dla EA
Krytycy mikrotransakcji mogą wygłaszać swój sprzeciw wobec lootboksów, ale nie da się zaprzeczyć, jak wielkie zyski przynoszą one wydawcom, jeśli raporty i analizy finansowe z ostatnich lat nie były dla kogoś wystarczającym dowodem, to za taki trzeba uznać nowy dokument wysłany przez Electronic Arts do Amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd. Tylko w 2020 roku Electronic Arts odnotowało przychód netto w wysokości 1,62 miliarda dolarów ze wszystkich wariantów Ultimate Team w grach EA Sports. To daje prawie 3 tysiące dol. co minutę z lootboksów i stanowi 29% łącznego przychodu netto wydawcy w 2021 roku fiskalnym.To kolejny rok z rzędu, kiedy Electronic Arts odnotowało pokaźny wzrost przychodów z Ultimate Team. Od 2015 roku przychód netto zwiększył się prawie trzykrotnie, z 587 milionów do prawie 1,5 miliarda dolarów w 2020 roku fiskalnym i wreszcie do 1,62 mld dol. rok później. Analityk Daniel Ahmad podkreślił, że lwia część tej sumy to zasługa trybu Ultimate Team w cyklu FIFA. Nie jest to zaskoczeniem, bo piłkarska seria EA stale gości na listach bestsellerów.
Z tego samego powodu to właśnie FIFA jest najczęściej przytaczaną marką w rozmowach o możliwie szkodliwym wpływie lootboksów w grach sportowych (i nie tylko). Dyskusje te przybrały na sile w ostatnich latach, i to w dużej mierze za sprawą Electronic Arts. W efekcie kolejne kraje albo uznały lootboksy za hazard, albo są na drodze do podjęcia takiej decyzji. Firma nadal twierdzi, że jej produkty nie łamią obecnych ustaw hazardowych, a choć nie zaprzecza, że zmiany w prawie nie pozostaną bez wpływu na niektóre elementy gier bądź usługi, to spółka nie uważa, iż „skutki finansowe lub operacyjne” tych działań przełożyły się negatywnie na wyniki finansowe:
Niektóre z naszych modeli biznesowych i funkcji w naszych grach i usługach podlegają nowym przepisom prawa lub regulacjom albo zmieniają się interpretacje i zastosowanie istniejących przepisów i regulacji, w tym tych dotyczących gier hazardowych. […] Wzrost i rozwój handlu elektronicznego, wirtualnych przedmiotów i walut spowodował konieczność wprowadzenia nowych przepisów i regulacji, a także doprowadził do objęcia ich istniejącymi przepisami lub regulacjami, co ograniczyło sprzedaż naszych produktów i usług na niektórych terytoriach. Na przykład, organizacje rządowe zastosowały istniejące prawa i regulacje do niektórych mechanizmów powszechnie stosowanych w naszych grach, w tym do trybu Ultimate Team związanego z naszymi markami sportowymi. Nie sądzimy, aby skutki operacyjne lub finansowe tych postępowań miały istotny, negatywny wpływ na nasze skonsolidowane sprawozdanie finansowe.
Źródło:
"Entelarmer" - GRY-OnLine 2021-05-28 14:22:56